7/2/10

Peter Singer Atenció al que mengem























A continuació llegirem una entrevista feta a Peter Singer, un important filòsof.

Va néixer a Melbourne, Austràlia, el 1946. Pare del moviment per l'alliberament animal, és el filòsof viu més polèmic. Acaba de publicar Som el que mengem.

XL.Diguim, quina diferència hi ha entre un vegetarià, un vegà i, el que vostè diu, l'omnívor conscient?

Peter Singer. Un vegà no menja cap producte animal, és a dir, ni carn, ni peix, ni ous, ni llet ni formatge. Un vegetarià no menja carn ni peix. Un omnívor conscient menja tot el que ha estat produït d'una manera humana i sostenible. Però, és clar, ¡on posem el llistó de `humà 'i` sostenible'...!

XL. ¿Condemna la mort d'animals fins i tot si no han sofert i han estat tractats amb compassió?

P.S. Matar animals per menjar-los pot tenir arguments defensables. En el meu llibre deixo la qüestió oberta, perquè la gent la examini segons la seva pròpia consciència. Però és difícil trobar carn d'animals que no hagin sofert i després hi ha les implicacions mediambientals ...

XL. És cert que el metà alliberat en els gasos del bestiar contribueix més a l'escalfament global que el trànsit de cotxes?

P.S. Sí

XL. Hauríem de prendre llavors menys carn i llet?

P.S. Sí, sí. La ramaderia, s'alimenta de pinso o herba, és la responsable del canvi climàtic.

XL. ¿Què busca amb el seu llibre?

P.S. Que el lector s'adoni que l'elecció del menjar és una important qüestió moral. En realitat, res del que faci en la seva vida quotidiana tindrà tanta repercussió sobre el planeta.

XL. ¿També la truita de patates de la meva mare?

P.S. La propera vegada que ella li prepari una, porteu-li un cartró d'ous de gallines que no hagin estat en gàbies i hagin viscut d'una manera decent.

XL. Si no em preocupo per la procedència dels aliments, estic avalant la suposada crueltat de la ramaderia industrial?

P.S. Absolutament. Si compres carn de granges industrials, tot i saber del patiment al qual hi sotmeten als animals, els estàs donant el suport que necessiten. Ets còmplice de la crueltat.

XL. La dieta mediterrània és més ètica?

P.S. Sí L'oli d'oliva és més sa que qualsevol mantega o greix animal. I els americans mengen massa carn i dos de cada tres té sobrepès.

XL. Vostè xifra en 25.000 milions de dòlars el cost afegit al sistema sanitari americà per l'obesitat. ¿Estar gros és immoral?

P.S. Bé, per a alguns és difícil mantenir el pes: tenen problemes metabòlics. Però, en general, consumir més del que necessitem, sigui menjar, un cotxe massa gran o més productes dels que ens fan falta, posa en dificultats la capacitat del planeta de satisfer les nostres necessitats i d'assimilar els nostres residus, que és limitada.

XL. ¿Menjar peix és més ètic que menjar carn?

P.S. És més ètic que menjar carn de granges industrials, però és un pobre estàndard per a una alimentació ètica. Cap peix comercialitzat té una mort compassiva. Això és una raó per no menjar-los.

XL. ¿I una mariscada?

P.S. Llagostes, crancs i gambes poden sentir dolor. És menys probable que ho sentin cloïsses, vieires, ostres i musclos. Per tant, si s'han obtingut de manera sostenible, no hi ha raons ètiques de pes que desaconsellen el seu consum.

XL. Em fa por preguntar-li per el porc ibèric, que viu com un sultà. És més ètic que menjar pernil de york?

P.S. Sí, sempre és més ètic menjar animals que han tingut l'oportunitat de moure's en llibertat. Però estem de nou davant un estàndard relatiu i no vol dir que menjar pernil sigui ètic.

XL. Grip porcina, aviar, vaques boges ... Són una venjança per com tractem els animals?

P.S. No Això de les vaques boges va ser per alimentar amb pinso animal al bestiar: un senyal del risc que assumim en canviar tan radicalment els hàbits dels animals. Les vaques són vegetarianes. I al tancar milions de porcs o gallines tan junts a les granges industrials estem creant les condicions ideals per a la mutació i la propagació de nous virus.
Carlos Manuel Sánchez ABC XL Semanal Diciembre 2009

1.De què ens parla aquest article?
2.Sou practicants d' alguna de les tres opcions?
3.Per què la elecció del menjar és una important qüestió moral?
4.Us considereu cómplices de la crueltat?
5.És immoral estar gras?
6.Qué és més ètic : menjar gambes o menjar músculs o cloïsses (almejas)?
7.Què és més ètic : menjar pernil ibèric o mejar pernil dolç?
8.Canviareu la vostra opció alimentària una vegada llegit aquest article o al menys provocarà alguna conseqüència?
9.Feu una pregunta a la classe.
10. Afegiu aportacions personals.
11. No oblideu diapositives que sempre han d' estar.